Αρθρογραφία

Ανάπτυξη του παιδιού
Βασικά σημεία ανάπτυξης του παιδιού
Βασικές Καθημερινές Αναπτυξιακές Δραστηριότητες
Δεξιότητες Ντυσίματος
Δημιουργικές Ασχολίες για το σπίτι
Νοητική Ανάπτυξη και παιχνίδι
Το παιχνίδι στη βρεφική και προσχολική ηλικία
Μήπως είναι ώρα για γιο-γιο
Γραφή
Η γραφή και η σημασία της
Η επιδεξιότητα του χεριού
Δυσγραφία
Εξοικείωση με τη γραφή πριν το Δημοτικό
Η εξέλιξη της ζωγραφικής ικανότητας του παιδιού
Νοητική Στέρηση
Νοητική υστέρηση και Εργοθεραπεία
Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές - Αυτισμός
Σύνδρομο ASPERGER
Αναγνώριση Αναπτυξιακών Διαταραχών
Τι είναι Αυτισμός
Ο Αυτισμός με εικόνες
Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής
Διάκριση μεταξύ υπερβολικής ζωηρότητας και ΔΕΠ-Υ
Μαθησιακές Δυσκολίες
Πρώιμες ενδείξεις Μαθησιακών Δυσκολιών
Διάφορα Άρθρα
Ενδεικτικές δραστηριότητες για να ενισχύσουμε τη λεπτή κινητικότητα στα παιδιά
Αναπτυξιακή Δυσπραξία και εργοθεραπεια
Αριστερό ή δεξί
Αισθήσεις 5 ή 8
Εάν το παιδί σας
Ενημερωμένος γονιός
Δέκα χρυσοί κανόνες για να γίνουμε καλύτεροι γονείς
Η συμβολή της νηπιαγωγού στη φυσιολογική εξέλιξη του παιδιού
Ένα παιδί δίνει στους γονείς του
Η χρήση της τιμωρίας
Δραστηριότητες για παιδιά
Χρώματα-Σχήματα-Αριθμοί

435

ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

6 μηνών

  • Στηρίζει το βάρος στα χέρια ενώ έχει τους αγκώνες σε έκταση. Κρατά σχεδόν όλο το βάρος στα πόδια του.
  • Γυρνάει από την πρηνή (μπρούμυτα) στην ύπτια θέση (ανάσκελα).
  • Κάθεται σε καρέκλα ή καρότσι στηριζόμενο, όταν το έλκουν σηκώνει το κεφάλι του από το κρεβάτι.
  • Μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο, χτυπάει παλαμάκια, βάζει αντικείμενα στο στόμα, γρατζουνάει επιφάνειες. Κρατά αντικείμενα με το ένα χέρι, το περιεργάζεται με το άλλο.
  • Μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο στη μέση θέση. Πιάνει με την παλάμη. Πίνει από φλιτζάνι όταν του το κρατούν στο στόμα.
  • Γελά σε γνωστούς και αγνώστους.Βλέπει σαν τον ενήλικα. Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο με προσοχή.
  • Διακρίνει αντικείμενα απτικά. Ψάχνει να βρει αντικείμενο που κάνει θόρυβο, εντοπίζοντας το από τον ήχο του.
  • Χαίρετε με τα παιχνίδια του, τα ξεχνά όμως όταν του πέσουν.

9 μηνών

  • Κάθεται σταθερά στο πάτωμα για 10 λεπτά, σκύβει προς τα μπρος και ανασηκώνεται. Προχωρεί προς τα πίσω, προσπαθεί να μπουσουλίσει. Στέκεται κρατώντας τα έπιπλα. Τραβιέται για να σταθεί όρθιο. Αφήνει ή πετάει πράγματα.
  • Χρησιμοποιεί τον δείκτη. Αυξάνεται η αισθητική αντίληψη των πλευρών των δακτύλων
  • Παίζει πολύ με τα παιχνίδια του αισθητικοκινητικό παιχνίδι με συνδυασμό κίνησης, όρασης και αφής. Πετάει τα παιχνίδια του στο πάτωμα.

12 μηνών

  • Στηρίζεται με βοήθεια, κάνει τα πρώτα του βήματα.  Περπατά  (σε όλο το πέλμα) όταν του κρατούν το ένα χέρι.
  • Γυρνά και σέρνεται στους γλουτούς για να πιάσει ένα αντικείμενο. Χρησιμοποιεί πότε δεξί πότε αριστερό χέρι τον 1  χρόνο. Αρχίζει η αναγνώριση των αντικειμένων με τη βοήθεια της αφής. Ξεφυλλίζει πολλές σελίδες μαζί, μουτζουρώνει  με κηρομπογιές Αντιδρά στη μουσικήΜασάει, τρώει μπισκότο. Καταλαβαίνει μικρές προτάσεις π.χ δώσε μου το…, κάνε αντίο κλπ.
  • Παρακολουθεί την έκφραση των προσώπων, δίνει παιχνίδι όταν του το ζητήσουμε.
  • Αναγνωρίζει τ' όνομά του και γυρίζει όταν το φωνάζουμε.

1 - 2 ετών

  • Δίνει παιχνίδι όταν του το ζητήσουμε, παρακολουθεί την έκφραση των προσώπων, χαίρετε δεν θέλει να το αφήνουμε μόνο, απαιτεί να το προσέχουν, αρχίζει ν' αποκτά συνήθειες και επιθυμίες.
  • Τρέχει πηδώντας, σκαρφαλώνεις το κάθισμα, βαδίζει κουβαλώντας αντικείμενα ανεβαίνει τη σκάλα μπουσουλώντας. Πετάει τη μπάλα δυνατά. Τραβάει παιχνίδι με ρόδες, χρησιμοποιεί κα τα 2 χέρια, γονατίζει, αρχίζει να πηδά.
  • Ενδιαφέρετε για το σκάψιμο, αρχίζει το παιχνίδι κατασκευών, ξεφυλλίζει, αγκαλιάζει κούκλα, χρησιμοποιεί κουτάλι, πίνει από φλιτζάνι, δείχνει αντικείμενο, κάνει πύργο με 3 -6 κύβους.

2 - 3 ετών

  • Κάνει ορνιθοσκαλίσματα και σημάδια με τους μαρκαδόρους, αντιγράφει οριζόντιες, κάθετες γραμμές και κύκλους
  • Περπατάει ανάμεσα από 2 ίσιες γραμμές, προς τα πίσω, πηδάει στα δυο ή στο ένα του πόδι,   τρέχει χωρίς να πέφτει, κάνει τρίκυκλο ποδηλατάκι. Φτάνοντας πια στον τρίτο χρόνο ανεβαίνει σκάλες με εναλλαγή ποδιών και κατεβαίνει τοποθετώντας τα δυο πόδια σε ένα σκαλοπάτι. Περπατά στις μύτες των ποδιών.
  • Βοηθάει στο ντύσιμο, ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά αρχίζει να λέει  όταν θέλει να πάει τουαλέτα με κάποια μικροατυχήματα.
  • Χτίζει ένα πύργο με 6-7 τουβλάκια, μαθαίνει να κρατάει το ψαλίδι, να το ανοιγοκλείνει και σιγά -σιγά αρχίζει να κόβει. Κρατάει το μολύβι στο χέρι αντί στην γροθιά. Ξεκινά τη ζωγραφική.
  • Κατανοεί  προσωπικές αντωνυμίες ( εγώ, εσύ κλπ), τοπικές (μέσα, έξω, πάνω κλπ) , μιλάει για πράγματα που τον ενδιαφέρουν. Πλησιάζοντας τους 36 μήνες χρησιμοποιεί διάφορα μέρη του λόγου όπως προθέσεις, τον πληθυντικό αριθμό, κτητικές αντωνυμίες, καταλήξεις ρημάτων.
  • Παίζει με ευκολία στις κούνιες, σκάλες και σε οποιοδήποτε εξοπλισμένη παιδική χαρά.
  • Δείχνει τουλάχιστόν έξι μέρη του σώματος μιας κούκλας ή του δικού του.
  • Πίνει νερό από ένα μικρό ποτήρι χωρίς βοήθεια, παρόλο που ακόμα μπορεί να πιτσιλιστεί χρησιμοποιεί καλαμάκι.
  • Απαντά σε απλές καθημερινές ερωτήσεις.  Ακολουθεί διαταγές που περιλαμβάνουν όχι περισσότερα από δύο μέρη πχ «Βρες τα παπούτσια σου και πάρε το παλτό σου» .
  • Έχει αντίληψη του μεγέθους, όπως «μεγάλο» «ψηλό».

3 - 4 ετών

  • Πηδά από το τελευταίο σκαλοπάτι. Ανεβαίνοντας την σκάλα βάζει ένα πόδι σε κάθε σκαλί. Περπατά σε ευθεία γραμμή. Κάνει ποδήλατο με 3 ρόδες. Πετάει τη μπάλα με κίνηση του χεριού πάνω από τον ώμο.
  • Περνάει χάντρες, βιδώνει -ξεβιδώνει καπάκια, διπλώνει χαρτί, κάνει πύργο με 9-10 κύβους,  γράφει κύκλο, γράφει κάθετες και οριζόντιες γραμμές, αντιγράφει κύκλους, τετράγωνα και χρησιμοποιεί ψαλίδι..
  • Βάζει τα παπούτσια σε λάθος πόδι. Ντύνεται -ξεντύνεται.
  • Αισθάνεται εύθικτο στον έπαινο και στη ντροπή, συνεργάζεται με άλλα παιδιά.
  • Ενδιαφέρεται για μουτζούρωμα σε βιβλία, για κατασκευαστικά και συναρμολογούμενα παιχνίδια. Καταστρέφει συνήθως αυτό που φτιάχνει, του αρέσει ο χορός. Αρχίζει το συμβολικό και μιμητικό παιχνίδι, μιμούμενο τη χρήση αντικειμένων, τη συμπεριφορά ενηλίκων, παιχνίδι με κούκλες.

4 - 5 ετών

  • Κατεβαίνοντας βάζει ένα πόδι σε κάθε σκαλί. Χοροπηδάει στο ένα πόδι (κουτσό). Βάφει σε πλαίσιο, ζωγραφίζει άνθρωπο χωρίς κορμό,  σταυρό, τρίγωνο. Παίζει με το νερό, τη λάσπη και την άμμο, ζωγραφίζει με τα δάχτυλα
  • Κοιτάει αντικείμενα με βάση τη μορφή τους, γνωρίζει.
  • Του αρέσει το κουκλοθέατρο, ενδιαφέρεται για παραμύθι.
  • Κάνει ποδήλατο, ενδιαφέρεται για ομαδικά παιχνίδια, παλεύει με άλλα παιδιά.
  • Γνωρίζει κάποια κέρματα, μετρά ως το 20, κατανοεί έννοιες χώρου -αποστάσεις -σειρά.
  • Κουμπώνει -ξεκουμπώνει τα ρούχα του, χειρίζεται το φερμουάρ, πλένει πρόσωπο και χέρια μόνο του, βουρτσίζει τα δόντια του, τακτοποιείται στην τουαλέτα,
  • Λαμβάνει μέρος σε συζητήσεις ενηλίκων, ζητά συγνώμη αν κάνει κάποιο σφάλμα, εκδηλώνει περισσότερη ανεξαρτησία.

5 - 6 ετών

  • Κόβει με το ψαλίδι σε ίσια γραμμή, γράφει τετράγωνο, τρίγωνο. Μπορεί να δέσει τα κορδόνια του.
  • Συνειδητοποιεί τις ποικίλες διαθέσεις και τις εκφράζει. Μεταβάλλεται η θέση του στην οικογένεια, επιλέγει τους  φίλους του.
  • Καταλαβαίνει ότι τα παιχνίδια έχουν κανόνες και τους σέβεται.
  • Γνωρίζει δεξί -αριστερό στο σώμα του, λέει γράμματα της αλφαβήτου, γράφει το μικρό του όνομα, τοποθετεί αριθμούς στη σειρά, γνωρίζει τις μέρες της εβδομάδος, αντιγράφει ρόμβο, μετρά ως το 100, αντιγράφει μικρά γράμματα.
  • Χρησιμοποιεί σωστά την ξύστρα, αντιγράφει σύνθετα σχέδια, έχει αναπτύξει επιδεξιότητα στο ψαλίδι, κάνει πατίνι, ποδήλατο με 2 ρόδες.
  • Έχει αναπτύξει υπευθυνότητα και μπορεί να ανταποκριθεί σε καθήκον που του έχει ανατεθεί, να κινηθεί έστω  2 τετράγωνα από το σπίτι του. Συμπαραστέκεται, παρηγορεί, διαλέγει φίλους, υποδύεται ρόλους, μπορεί να εξηγήσει κάποιους κανόνες.