Αρθρογραφία

Ανάπτυξη του παιδιού
Βασικά σημεία ανάπτυξης του παιδιού
Βασικές Καθημερινές Αναπτυξιακές Δραστηριότητες
Δεξιότητες Ντυσίματος
Δημιουργικές Ασχολίες για το σπίτι
Νοητική Ανάπτυξη και παιχνίδι
Το παιχνίδι στη βρεφική και προσχολική ηλικία
Μήπως είναι ώρα για γιο-γιο
Γραφή
Η γραφή και η σημασία της
Η επιδεξιότητα του χεριού
Δυσγραφία
Εξοικείωση με τη γραφή πριν το Δημοτικό
Η εξέλιξη της ζωγραφικής ικανότητας του παιδιού
Νοητική Στέρηση
Νοητική υστέρηση και Εργοθεραπεία
Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές - Αυτισμός
Σύνδρομο ASPERGER
Αναγνώριση Αναπτυξιακών Διαταραχών
Τι είναι Αυτισμός
Ο Αυτισμός με εικόνες
Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής
Διάκριση μεταξύ υπερβολικής ζωηρότητας και ΔΕΠ-Υ
Μαθησιακές Δυσκολίες
Πρώιμες ενδείξεις Μαθησιακών Δυσκολιών
Διάφορα Άρθρα
Ενδεικτικές δραστηριότητες για να ενισχύσουμε τη λεπτή κινητικότητα στα παιδιά
Αναπτυξιακή Δυσπραξία και εργοθεραπεια
Αριστερό ή δεξί
Αισθήσεις 5 ή 8
Εάν το παιδί σας
Ενημερωμένος γονιός
Δέκα χρυσοί κανόνες για να γίνουμε καλύτεροι γονείς
Η συμβολή της νηπιαγωγού στη φυσιολογική εξέλιξη του παιδιού
Ένα παιδί δίνει στους γονείς του
Η χρήση της τιμωρίας
Δραστηριότητες για παιδιά
Χρώματα-Σχήματα-Αριθμοί

435

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΓΙΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ.

 

Καθημερινές Δραστηριότητες

6 - 24 μηνών

  • Σκεπάστε ένα μπισκότο με το χέρι σας και δείτε αν θα σηκώσει το χέρι σας να πάρει το μπισκότο.
  • Αφήστε το να χτυπήσει ένα τύμπανο, να πιάσει πέτρες, άμμο, χόρτο, κλπ.
  • Αφήστε το να τριγυρνά σπίτι και να παρακολουθεί τι γίνεται.
  • Πάρτε το μαζί σας στο μάρκετ. Κρύψτε ένα παιχνίδι πίσω σας
  • Μιμηθείτε ένα φθόγγο  και προσπαθήστε να το κάνετε να σας μιμηθεί κι εκείνο.
  • Δείξτε του το πρόσωπό του στον καθρέφτη, αφήστε το να φάει μπροστά στον καθρέφτη.  
  • Παίξτε μαζί του «δώσε το στη μαμά»,  πείτε εμπρός στο τηλέφωνο παιχνίδι.
  • Πέστε του ν' ακούσει διάφορους ήχους πουλιά, ρολόι, αεροπλάνο
  • Δείξτε του τα μάτια σας , τη μύτη και το στόμα σας, ζητείστε να τα δείξει κι εκείνο.
  • Φωνάξτε το  με το όνομά του, χορέψτε ενώ το κρατάτε αγκαλιά.
  • Δείξτε του παιδικά τραγουδάκια π.χ. πλάθω κουλουράκια. Αναπνεύστε βαθιά και κάντε πως λαχανιάσατε.
  • Μυρίστε ένα λουλούδι.
  • Δείξτε του να περνά κρίκους σ' ένα όρθιο ξύλο με βάση.
  • Δείξτε του μια γνωστή του εικόνα αλλά αναποδογυρισμένη.
  • Αφήστε το να τρώει μόνο με τα δάχτυλά του, και ν' αρχίσει να χρησιμοποιεί κουτάλι.
  • Αφήστε το να ντύνεται  και να γδύνεται μόνο του όσο μπορεί.
  • Δώστε του να μυρίζει διάφορα πράγματα.
  • Παίξτε με τα δάχτυλά σας πάνω στο τραπέζι ή  σε άλλη επιφάνεια για να σας μιμηθεί.
  • Ζητήστε του να δείχνει μέρη του σώματός του.
  • Δείξτε του πώς να κάνει κάτι (π.χ. να ανακατεύει), δώστε του μια εντολή.
  • Κρύψτε (σκεπάστε)  παιχνίδι όταν πλησιάζει να το πιάσει.
  • Ζητήστε του ν' αγγίξει τα πράγματα που  εσείς ονομάζετε, πείτε του να κουνιέται πότε στο ένα πόδι και πότε στο άλλο.
  • Παίξτε «που είναι το παιδί», μάθετε του να λέει ευχαριστώ (χειρονομία).
  • Ανοίξτε - κλείστε τη γροθιά σας και παίξτε με τα δάχτυλά σας.
  • Δώστε του  να περνάει χάντρες - καρούλια . Βάλτε και βγάλτε πράγματα από ένα κουτί.
  • Δώστε του να σπρώχνει αυτοκινητάκια, ή ένα καρότσι για να σπρώχνει.
  • Ζητήστε να δείχνει διάφορα μέρη του σώματος.
  • Χρησιμοποιήστε λέξεις όπως «πριν, μετά κι  άλλο, ώρα για φαγητό, μην», και γενικά λέξεις που δηλώνουν την δραστηριότητα που κάνετε.
  • Δείτε μαζί εικόνες σε  παιδικά βιβλία.
  • Δώστε του να βάζει κύβους τον ένα πάνω στον άλλο. Χτυπήστε ένα τύμπανο ρυθμικά
  • Αφήστε το να παίξει στο ύπαιθρο, παίξτε κυνηγητό, μιμηθείτε φωνές ζώων.
  • Αφήστε το να τρέχει και να σκαρφαλώνει, παίξτε μαζί μπάλα και κρυφτό.
  • Αφήστε το να ντυθεί μόνο του, (κυρίως κάλτσες και παπούτσια που σίγουρα θα τα καταφέρει).
  • Δέστε την άκρη ενός μπαλονιού στον καρπό του χεριού του.
  • Βάλτε στο μπάνιο του παιχνίδια που επιπλέουν.
  • Τσαλακώστε χαρτιά.

 

2 - 3 ετών

  • Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να κάνει επιλογές όποτε είναι δυνατό. Έτσι αντί για να πείτε «θα ήθελες ένα μήλο;» πείτε του «Θα ήθελες ένα μήλο ή μια μπανάνα;». Ενθαρρύνετε το παιδί να απαντήσει με λέξεις και όχι μόνο με το να δείχνει το αντικείμενό που θέλει.
  • Δώστε του μεγάλα χαρτόνια και μαρκαδόρους για να ζωγραφίσει.
  • Υποκριθείτε ότι οργανώνετε ένα πάρτι και ότι τρώτε φαγητά.
  • Αφήστε το να μαζέψει τα παιχνίδια του μόνος του ακόμα και αν είναι πολύ αργό.
  • Διαβάστε του καθημερινά. Αφήστε το παιδί να διαλέξει τα βιβλία που θέλει να του διαβάσετε.
  • Προσέξτε τι λέτε και κάνετε. Θυμηθείτε ότι το παιδί σας μαθαίνει από τις πράξεις σας.
  • Δείξτε στο παιδί σας πώς να βάζει το ένα κουτί μέσα στο άλλο.  
  • Δώστε στο παιδί σας παιχνίδια που κινούνται εύκολα όπως αυτοκινητάκια, τρίκυκλα, βαγόνια, άλογα κτλ.
  • Μάθετε στο παιδί να χρησιμοποιεί τις λέξεις τόσο όσο και τις πράξεις όταν έχει αν αντιμετωπίσει μια κατάσταση.
  • Παίξτε μπάλα μαζί του. Φυσήξτε και κάντε μπουρμπουλήθρες.  Δώστε του τουβλάκια και για να παίξει.
  • Θέστε ένα συγκεκριμένο σημείο και κάντε αγώνες για να δείτε ποιος μπορεί να νικήσει τον άλλο.
  • Παίξτε το «ακολούθησε τον αρχηγό» δίνοντας ο ένας στον άλλο απλές διαταγές όπως «σήκωσε τα χέρια σου, ακούμπησε το πάτωμα κτλ.
  • Αφήστε το να ακούει τις φωνές άλλων ανθρώπων στο τηλέφωνο, και ενθαρρύνετε τον να τους μιλήσει
  • Δώστε του να παίξει με την πλαστελίνη και ενθαρρύνετε τον να κάνει διαφορετικά σχήματα.
  • Διαβάστε του βιβλία κάθε μέρα.  
  • Επισκεφτείτε μαζί του οικογενειακούς φίλους, ή ακόμα αφήστε το να δέχεται επισκέψεις από τους μικρούς του φίλους.
  • Δώστε του την ευκαιρία να εκφράσει την δημιουργικότητα του με δημιουργικά υλικά όπως μαρκαδόρους, χαρτιά, ψαλιδάκια, νερομπογιές, πινέλα κτλ.
  • Επιτρέψτε του να ντυθεί περίεργα και να υποκριθεί ότι είναι ηθοποιός, γιατρός, νοσοκόμα, οδηγός λεωφορείου και ότι άλλο θέλει. Να παίζει κανείς το παιχνίδι των ρόλων σε αυτήν την ηλικία είναι φυσιολογικό και πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη του εγκεφάλου.
  • Δώστε του χρόνο να λύσει προβλήματα μόνο του. Περιμένετε πριν να το βοηθήσετε μέχρι να σας το ζητήσει το ίδιο.
  • Αφήστε το να παρακολουθεί επιμορφωτικά προγράμματα στην τηλεόραση ή ακόμα και κινούμενα σχέδια ή άλλα παιδικά προγράμματα. Συνεχίστε να του διαβάζετε.
  • Δώστε του τουβλάκια και για να παίξει.
  • Ενθαρρύνετε το να σας διηγείται ιστορίες έτσι ώστε να εμπλουτίσει το λεξιλόγιο του και να βελτιώσει τα εκφραστικά του μέσα.
  • Το ρυθμικό τραγούδι και το παιχνίδι των δακτύλων θα βελτιώσει την ανάπτυξη των γλωσσικών του δεξιοτήτων.


3 - 4 ετών

  • Δείξτε του πώς να δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του. Αφήστε το να κάνει εξάσκηση αλλά μην περιμένετε να τα δέσει κατευθείαν χωρίς την βοήθεια σας.
  • Δώστε του μεγάλα κομμάτια χαρτί, μαρκαδόρους, δαχτυλομπογιές  ή νερομπογιές και αφήστε το να ζωγραφίσει. Μιλήστε του για τα χρώματα που διαλέγει.
  • Αποφύγετε να χρωματίζετε σε βιβλία. Οι μύες του πρέπει να αναπτυχθούν περισσότερο προτού να μπορέσει να χρωματίσει μέσα σε περιθώρια γραμμών.
  • Θυμηθείτε να του διαβάζετε κάθε μέρα. Ένα καλό βιβλίο που αφορά συναισθήματα θα το βοηθήσει να κατανοήσει τα συναισθήματα του και τα συναισθήματα των άλλων. .
  • Μάθετε στο παιδί σας πώς να χρησιμοποιεί το τηλέφωνο. Προσποιηθείτε ότι μιλάτε στο τηλέφωνο μαζί του. Αφήστε τον να απαντήσει το τηλέφωνο. Μάθετε του να λέει «γεια» και να κλείνει το τηλέφωνο με προσοχή.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να ασκηθεί. Πάτε μια βόλτα, πάρτε του ένα σκοινάκι και δείξτε του πώς να χοροπηδάει.
  • Αφήστε το να σας βοηθήσει όταν διπλώνετε τα ρούχα σας.
  • Αναθέστε του ειδικές δουλειές του σπιτιού που μπορεί να κάνει. Πείτε του ότι σας άρεσε  ο τρόπος που έκανε τις δουλειές αυτές.
  • Επιτρέψτε του να κατονομάζει αντικείμενα όπου πάτε και να σας μιλάει για αυτά.
  • Μάθετε μαζί τα μέρη του σώματος. Τραγουδήστε ρυθμικά με το παιδί σας.


4 - 5 ετών

  • Εξασκηθείτε με το δέσιμο και λύσιμο των κορδονιών στα παπούτσια του
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να σκάβει στην άμμο και να φυτεύει λουλούδια. Το παιδί σας θα απολαμβάνει να βλέπει τα φυτά του να μεγαλώνουν και θα είναι περήφανο που τα βοηθάει να μεγαλώσουν ποτίζοντας τα.
  • Μάθε του πώς να χρησιμοποιεί τα πατίνια ή να κάνει ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες. Φορέστε του κράνος και ειδικό εξοπλισμό κατά τις δραστηριότητες αυτές.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να μάθει πώς να βάζει σε ομάδες αντικείμενα τα οποία μοιάζουν. Έπειτα ζητήστε του να δώσει σε αυτή την ομάδα ένα όνομα. Για παράδειγμα: δείξτε του μια μπανάνα, ένα ροδάκινο και ένα αχλάδι, και ζητήστε του να σας πει σε τι μοιάζουν και πως μπορείτε να τα αποκαλέσετε όλα μαζί με μια λέξη (φρούτα!)
  • Εάν είστε στο αυτοκίνητο ή στο λεωφορείο, δείξτε του χρώματα, αριθμούς ή γράμματα που βλέπετε σε πινακίδες. Κάντε το σαν παιχνίδι: ζητήστε του να βρει ένα συγκεκριμένο χρώμα ή ένα συγκεκριμένο γράμμα.
  • Το παιχνίδι είναι μια πολύ σημαντική εμπειρία για να αρχίσει το παιδί να ανακαλύπτει τον εαυτό του. Μέσα από το παιχνίδι θα μάθει να αρχίζει δραστηριότητες, να εξερευνά τον κόσμο γύρω του και να δημιουργεί. Ακόμα, αποκτά την ευκαιρία να αναπτύξει τις κοινωνικές του δεξιότητες που τόσο του χρειάζονται για να κάνει φίλους και να συνεργαστεί όμορφα με τους άλλους.
  • Τακτοποιήστε μαζί τα ρούχα, τα ψώνια, ετοιμάστε το τραπέζι.
  • Μιλήστε με το παιδί σας. Ακούστε το και απαντήστε του. Κάντε του ερωτήσεις πάνω σε αυτά που σας λέει. Έτσι θα καταλάβει ότι τον ακούσατε και νοιάζεστε για αυτό που λέει.