Αρθρογραφία

Ανάπτυξη του παιδιού
Βασικά σημεία ανάπτυξης του παιδιού
Βασικές Καθημερινές Αναπτυξιακές Δραστηριότητες
Δεξιότητες Ντυσίματος
Δημιουργικές Ασχολίες για το σπίτι
Νοητική Ανάπτυξη και παιχνίδι
Το παιχνίδι στη βρεφική και προσχολική ηλικία
Μήπως είναι ώρα για γιο-γιο
Γραφή
Η γραφή και η σημασία της
Η επιδεξιότητα του χεριού
Δυσγραφία
Εξοικείωση με τη γραφή πριν το Δημοτικό
Η εξέλιξη της ζωγραφικής ικανότητας του παιδιού
Νοητική Στέρηση
Νοητική υστέρηση και Εργοθεραπεία
Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές - Αυτισμός
Σύνδρομο ASPERGER
Αναγνώριση Αναπτυξιακών Διαταραχών
Τι είναι Αυτισμός
Ο Αυτισμός με εικόνες
Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής
Διάκριση μεταξύ υπερβολικής ζωηρότητας και ΔΕΠ-Υ
Μαθησιακές Δυσκολίες
Πρώιμες ενδείξεις Μαθησιακών Δυσκολιών
Διάφορα Άρθρα
Ενδεικτικές δραστηριότητες για να ενισχύσουμε τη λεπτή κινητικότητα στα παιδιά
Αναπτυξιακή Δυσπραξία και εργοθεραπεια
Αριστερό ή δεξί
Αισθήσεις 5 ή 8
Εάν το παιδί σας
Ενημερωμένος γονιός
Δέκα χρυσοί κανόνες για να γίνουμε καλύτεροι γονείς
Η συμβολή της νηπιαγωγού στη φυσιολογική εξέλιξη του παιδιού
Ένα παιδί δίνει στους γονείς του
Η χρήση της τιμωρίας
Δραστηριότητες για παιδιά
Χρώματα-Σχήματα-Αριθμοί

435

Η εξέλιξη του λόγου στο παιδί

Τα 4 πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού είναι σημαντικά για την κατάκτηση της μητρικής του γλώσσας. Η κατάκτηση αυτή γίνεται σταδιακά και κάθε παιδί έχει  το δικό του ρυθμό εξέλιξης. Έτσι, ένα παιδί μπορεί να πει τις πρώτες του λέξεις στους 10 μήνες, άλλο στους 12 μήνες, άλλο στους 14 μήνες.

Ας δούμε λοιπόν πως εξελίσσεται ο λόγος του παιδιού ανάλογα με την ηλικία του:

  • Τους πρώτους  μήνες της ζωής του το παιδί εκφράζεται με το κλάμα προκειμένου να μας δείξει τον πόνο, την πείνα, το παράπονο, την αναγκη για αγκαλιά.
  • Από τον 4 – 5 μήνα ως τον 10 το παιδί αρχίζει να παράγει κάποιους ήχους, να φωνοποιεί κάποιες συλλαβές, σαν ένα προσωπικό λεξιλόγιο που μόνο τα κοντινά του άτομα το κατανοούν.
  • Γύρω στους 10 με 12 μήνες το παιδί λέει τις πρώτες του λεξούλες: «μαμά, μπαμπά, μαμ, άτα κλπ»
  • Μέχρι 18 μηνών αν και το λεξιλόγιο του είναι περιορισμένο μπορεί να φτιάξει μια φράση 2 λέξεων π.χ «μαμά άτα», «μαμά μαμ».
  • Συνήθως όμως εκφράζεται με μια μόνο λέξη, αυτή όμως θεωρείται ότι σημαίνει περισσότερα απ’ ότι μόνη της η λέξη. Π.χ «άτα» δηλ. πάμε βόλτα ή «άτα» δηλ. ο μπαμπάς έφυγε.
  • Στην πορεία το παιδί εμπλουτίζει συνεχώς το λεξιλόγιο του, ο λόγος του όμως συνεχίζει είναι τηλεγραφικός.
  • Γύρω στα 2 του χρόνια αυξάνονται τα μέρη του λόγου που χρησιμοποιεί το παιδί, δηλ. άρθρα, αντωνυμίες, επιρρήματα κλπ.
  • Όσο το παιδί μεγαλώνει τόσο κι ο λόγος του βελτιώνεται, έτσι μέχρι τα 3 του κάνει απλές προτάσεις, κάνει ερωτήσεις, χρησιμοποιεί τον πληθυντικό, τις πτώσεις των ουσιαστικών, χρόνους.
  • Στην ηλικία των 4 χρόνων το λεξιλόγιο είναι πολύ πλούσιο, ο λόγος πολύ καλά δομημένος όσον αφορά τη γραμματική και τη σύνταξη. Το παιδί μπορεί να αφηγηθεί απλά καθημερινά γεγονότα καθώς και να συμμετέχει σε συζητήσεις ενηλίκων. Επίσης μπορεί εύκολα να αρθρώνει πολυσύλλαβες λέξεις.
  • Στα 5 του χρόνια, οι προτάσεις του είναι πολύ σωστά οργανωμένες και πιο σύνθετες, διατυπώνει εύκολα ερωτήσεις και απαντά κατάλληλα σε ερωτήσεις ενηλίκων. Μπορεί να φηγηθεί γεγονότα, καταστάσεις,  παραμύθια χωρίς να κάνει σφάλματα. Όσον αφορά την άρθρωση δυσκολεύεται να προφέρει τους φθόγγους σ, δ, ρ, θ.

 

Ο άνθρωπος γεννιέται με τη δυνατότητα να μιλήσει.

Η επικοινωνία μέσω του λόγου είναι απαραίτητη διαδικασία για τη συναισθηματική του εξέλιξη αλλά και για την επιβίωσή του.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Φρειδερίκου του Β΄ ο οποίος πήρε νεογνά από μητέρες, δημιούργησε δηλ. ιδανικές συνθήκες διαβίωσης αλλά απαγόρευσε στο προσωπικό που ασχολούνταν μαζί τους να τους μιλάει. Σκοπός του ήταν να παρατηρήσει αν αυτά θα κατάφερναν να αναπτύξουν το λόγο. Το αποτέλεσμα όμως ήταν ένα – ένα τα μικρά παιδιά να πεθαίνουν!
Η εξέλιξη του λόγου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως την ωρίμανση του φωνολογικού συστήματος, το νοητικό δυναμικό, γιατί ο λόγος σχετίζεται με το συμβολισμό και τη μίμηση, οι οποίες είναι νοητικές λειτουργίες, αλλά και το περιβάλλον. Όταν μιλάμε για εξέλιξη του λόγου δεν εννοούμε μόνο την παραγωγή του αλλά και την κατανόηση του λόγου των άλλων.
Ο λόγος είναι το κυριότερο μέσο επικοινωνίας και η καθυστέρηση στην εξέλιξή του δημιουργεί δυσκολίες στην επικοινωνία με τους άλλους.


Θα ακολουθήσουν τα άρθρα:
α) Πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν το παιδί τους στην ανάπτυξη του λόγου
β) Πότε θα πρέπει να ανησυχούν οι γονείς για την εξέλιξη του λόγου στο παιδί τους.


Λίλια Χατζηγεωργίου
Λογοθεραπεύτρια - Βόλος
liliaxatz @ yahoo.gr